الغندور مرشحا هدف شيكابالا لجائزة بوشكاش: واحد في سنه ده يعدي من 3 ؟



طالب خالد الغندور، قائد الزمالك الأسبق الاتحاد الدولي لكرة القدم منح جائزة بوشكاش لأفضل هدف في العالم عن العام الجاري لهدف محمود شيكابالا، لاعب الأبيض في شباك الأهلي.

وقال الغندور خلال تصريحاته بقناة الزمالك :"(مع احترامي لشيكابالا أنه 34 سنة وبدنيا مش عالي ومع احترامي لأوباما وأفشة وكل الناس دول محدش يعرف يجيب جول اللي جه امبارح زي شيكابالا)".

وأضاف :"(محدش في الـ 22 لاعب واللي نزلوا يقدر يجيب جول زي اللي جابه شيكابالا)، شيكابالا أحرز هدفًا عالميًا وأعتقد أن هذا الهدف من الممكن جدًا أن يأخد حقه".

وأكمل :"(لو احنا بنختار جايزة بوشكاش لأحسن هدف في العالم ممكن يتحط في الاختيارات ضمن افضل 5 او 10 اهداف على مستوى العالم)، هذا الهدف يصنف من أحلى أهداف العالم هذا العام".

وواصل :"(من وجهة نظري واحد بسنه ده ويعدي من واحد واتنين وتلاتة و-يسدد- في حتة قاتلة والشناوي بيتفرج عليها والناس وقفت احتراما لهذه الموهبة)".

وكان النادي الأهلي قد تُوج ببطولة دوري أبطال إفريقيا بعد فوزه على الزمالك بهدفين مقابل هدف في نهائي المسابقة بالمباراة التي أُقيمت أمس السبت على ملعب ستاد القاهرة.

وتعد هذه هي المرة التاسعة التي يُتوج فيها الأهلي بلقب دوري الأبطال، والمرة الأولى بعد غياب 7 سنوات وتحديدًا من نوفمبر عام 2013 عندما فاز بها المارد الأحمر على حساب أورلاندو بايرتس.

استطلاع الراى


هل يحقق الأهلي لقب دوري أبطال أفريقيا؟
الدوري العام - 2021/2022

الفيديوهات الأكثر مشاهدة خلال شهر