الأهلي يوضح لأول مرة التعديلات الجديدة على الشعار



تحدث سعد شلبي المدير التنفيذي للنادي الأهلي عن التعديلات الجديدة التي ستحدث على الشعار الذي يتم وضعه على قميص الفريق الأول لكرة القدم بالنادي.

وقال شلبي خلال حديثه عبر قناة الأهلي: "خلينا نقول أننا في النادي الأهلي عندنا نظرة إيجابية للأمور وعندنا فخر كبير جدًا بجمهور النادي الأهلي وكل الأحاديث اللي بتتم الفترة اللي فاتت على ما يتعلق بالعلامة التجارية الموجودة على التيشيرت الجديد اللي هيتم إزاحة الستار عنه مع المباراة الأولى في بطولة أفريقيا".

وأضاف: "القلق الشديد اللي انتاب جمهور النادي الأهلي بيبقى جزء من القلق المحمود بيبقى في قلق سلبي وفي قلق احنا بنشوفوا إيجابي وده بيعكس مدى شغف جمهور الأهلي بالعلامة التجارية كل ما زاد الشغف بتاع الجمهور بالعلامة التجارية بتاعت ناديه ده بيأكد على قيمة هذه العلامة وقيمتها في السوق وده اللي بيميز النادي الأهلي داخل المنطقة العربية وداخل القارة الأفريقية لأن دي أقوى علامة تجارية وأعلى قيمة سوقية موجودة نتيجة لهذا الشغف والحرص الشديد من جمهور النادي الأهلي على رصد أي تجديد أو أي محتوى يشكل جزء من العلامة التجارية ده خدناه باهتمام بالغ جدا وبحرص شديد جدا أننا نستغل هذه العلامة بأعلى قدر ممكن لتحقيق إيرادات للنادي الأهلي".

وأكمل: "مسجلين كام علامة تجارية للنادي الأهلي؟ احنا مسجلين 56 علامة تجارية رسميا للنادي الأهلي وده النادي الوحيد في أفريقيا والعالم العربي بهذا العدد وهذا الشكل وبهذه الحماية الدقيقة للعلامة التجارية.. يعني احنا عندنا 56 علامة تجارية؟ لا بس حصل أكتر من تعديل على شكل العلامة التجارية بتاعتنا يعني على سبيل المثال إضافة النجمة التاسعة على القميص ولما أخدنا جائزة نادي القرن وحطينا نادي القرن تحت العلامة التجارية الرئيسية ده تغيير جوهري حصل في العلامة التجارية لما خدنا نادي القرن العشرين والأكثر تتويجًا بالألقاب سجلنا ده كعلامة تجارية مملوكة للنادي الأهلي ده تم من سنة 2004 أول نادي مصري وعربي وإفريقي سجل علامته التجارية كحقوق ملكية فكرية مملوكة للنادي الأهلي".

وواصل: "العلامة لها جزء ظاهري يتعلق بالشكل بتاعها لكن جوهر العلامة المرتبط بقيمه العلامة لن يتم تغيير أي شئ فيه لأنه مرتبط بإرث وتاريخ النادي الأهلي والمشاعر العاطفية للجماهير تجاه علامته التجارية".

واستطرد: "هيتم التطوير فيما يتعلق بالعشر نجوم.. عندنا عشر بطولات أفريقية، كبرى الأندية الأوروبية اللي بنتنافس معاهم على لقب الأكثر تتويجا بالبطولات القارية في العالم زي ريال مدريد كان عنده أكثر من 10 بطولات كان عامل نجمة وجواها العشر بطولات السابقة.. ده تطوير بيتم بطبيعة البطولات اللي بتفوز بيها قد تضطر تعمل تعديلات على شكل العلامة التجارية".

طالع أيضًا:

رسميا - قميص الأهلي الجديد بدون «نادي القرن في أفريقيا»

الأهلي يكشف عن موعد عودة «نادي القرن في أفريقيا» على قميصه من جديد

استطلاع الراى


ما رأيك في تطبيق الأهلي دوت كوم الجديد؟
الدوري العام - 2023

الفيديوهات الأكثر مشاهدة خلال شهر
تطبيق الأهلي.كوم متاح الأن
أضغط هنا